سفرنامه

ساعت 7 صبح روز 13 خرداد با صدای الارم موبایلم بیدار شدم.  هنوز اثرات خستگی مراسم دیروز و استرس آرایشگاه و آتلیه از تنم بیرون نرفته بود. تکونی به خودم دادم و بلند شدم. سامان هم کم کم داشت بیدار میشد. از دو سه روز پیش، چمدون ها و تک تک وسایلش آماده بود. خودمون هم آماده شدیم و با ماشین حرکت کردیم. سر راه نون گرفتیم و ماشینمون رو پارکینگ خونه سامان پارک کردیم. عمو و زن عمو هم اونجا بودند. صبحانه رو خوردیم و به سمت فرودگاه حرکت کردیم. شوهر خاله سامان قبل از ما اونجا بود. دستش درد نکنه یه سیم کارت ترکیه، کارت اتوبوس و 40 لیره ترکیه به عنوان کادو سفر به ما داد. عمو هم یه جعبه شکلات تلخ (مورد علاقه من!) از فرودگاه برامون گرفت. با همه خداحافظی کردیم و بعد از انجام دادن تشریفات فرودگاه در سالن انتظار نشستیم. هر دو به چند تا از دوستای صمیمیمون زنگ و اس ام اس زدیم و من تلفنی با مامان خداحافظی کردم.

مسافرین محترم پرواز تبریز - استانبول....

این یکی دو ماه آخر که وسایل خونه مون رو میچیدیم و سرگرم تدارک مراسم بودیم روزهای خیلی سختی داشتیم یادمه هر بار می گفتم "یعنی اون لحظه ای میشه که پامو روی پله اول هواپیما بذارم؟"

... جلوی اولین پله یه لحظه مکث کردم و گفتم خدایا شکرت.

ساعت 10:15 هواپیما با 15 دقیقه تاخیر حرکت کرد. من طبق معمول کنار پنجره نشستم. ساعت حدود 11 بود که یکی از زیباترین منظره های عمرم را از پنجره هواپیما دیدم. قله ی زیبای آرارات!!! انقدر ذوق کرده بودم که حد نداشت. زود موبایلم رو از کیفم در آوردم و چند تا عکس گرفتم. یادش به خیر چقدر برای صعود به این قله تمرین می کردیم...

چند دقیقه بعد هم از روی این دریاچه زیبا که بین کوهها بود، رد شدیم.

کم کم به فرودگاه استانبول نزدیک میشدیم. بالاخره هواپیما نشست. فرودگاه استانبول خیلی خیلی زیبا و تمیز بود. من که از فضای قشنگش لذت بردم. تور لیدر منتظر ما بود. همراه یک خانواده تبریزی دیگر سوار ماشین شدیم و مسیر زیبای یک ساعته فرودگاه تا شهر رو طی کردیم. اتاقمان رو در هتل تحویل گرفتیم و بعد از کمی استراحت بیرون رفتیم.

در استانبول تا دلت بخواهد مکان برای گشت و گذار هست که ما سعی کردیم جایی را از قلم نیندازیم اما با این وجود باز هم نتوانستیم همه ی جاهای دیدنی را بگردیم.

yıldız köşkü

اولین جایی که رفتیم  yıldız köşkü واقع در منطقه Beşiktaş Ortaköy  است. این محل یک پارک چند هکتاری با طبیعتی بی نظیر و زیباست که زمانی کاخهای آن محل سکونت تمامی بزرگان و سرلشکر های کشور بود و آتاتورک نیز در اواخر عمر آنجا میزیسته است. اطراف آن کیلومترها با دیوارهای بلند و سنگی محصور شده است. هم اکنون این کاخها و عمارت ها تبدیل به موزه شده و اطراف همه ی آنها کافی شاپ و رستوران است. در میدان تقسیم وَن هایی هستند که dolmuş  نام دارند و با پرداخت 1.8 لیره می توانید درست در مقابل خیابان ورودی پارک پیاده شوید. همچنین ورود عموم به این مکان به جز روزهای سه شنبه رایگان و آزاد می باشد.

مسجد سلطان احمد

بی شک این مسجد نماد شهر استانبول و نشانگر تلاقی مذاهب در این شهر است چرا که با کلیسای مشهور ایا صوفیا (که در حال حاضر تبدیل به مسجد شده است) در یک منطقه است.  این مسجد واقع در یک محوطه بسیار بزرگ است. شمال محوطه: مسجد ایا صوفیا، جنوب محوطه: مسجد سلطان احمد و میدان هیپدروم، شرق محوطه: کاخtopkapi ، مرکز محوطه: پارک و فضای سبز زیبا.

برای رفتن به این مکان می توانید از منطقه Eminönü سوار ترن شهری شوید که تا مسجد 5 دقیقه بیشتر طول نمی کشد.

یا می توانید مثل ما مسیر زیبا و مملو از فروشگاهای سنتی را پیاده طی کنید که حدود 20 دقیقه طول می کشد و خالی از لطف نیست. در این مغازه ها وسایلی پیدا می کنید که نماد فرهنگ و هنر ترکیه است.
مسیر Eminönü تا سلطان احمد و مغازه های زیبا

ورود به محوطه مسجد رایگان است اما برای ورود به داخل آن باید 20 لیره بپردازید و به جز مواقع اذان، ورود در تمامی روزها و ساعت ها آزاد است ما که علاقه ای به دیدن داخلش نداشتیم و فقط به گرفتن چند تا عکس و گردش در اطراف ان بسنده کردیم.

یکی از زیباترین و دنج ترین مکان هایی که در طول عمرم دیدم تنگه بُغاز است. شبهای بُغاز سرشار از آرامش و زیبایی خاصی است. تمام منطقه پر از کافه های قشنگی است که انواع خوراکی ها و نوشیدنی ها در آن سرو می شود و محل خوبی برای عشاق جوان است که ساعتها efes به دست! بنشینند و خیره در آب و نور زیبای چراغهای شبانه و منظره پل بُغاز اوقات خود را بگذرانند.

همچنین می توانید برای بهتر دیدن تمام قسمتهای بغاز یا همان تنگه بسفر از منطقه Eminönü  سوار کشتی شوید که در هر زمان از روز وجود دارد و با صرف 10 لیره می توانید تور 1.5 ساعته ای را تجربه کنید که بسیار لذت بخش است.

کشتی به طور زیگزاکی حرکت می کند و شما می توانید در حین گذر از تنگه منظره زیبای کاخ دلما باغچا و کمی آنطرف تر عمارت پادشاهی
yıldız را نیز ببینید اما چیزی که بیشتر از همه توجه مرا جلب کرد،ویلاهای زیبای اشراف استانبول بود که مدام در حال عکاسی از آنها بودم!!!

تقسیم  Taksım

میدان تقسیم و خیابان تقسیم (جاده استقلال) که از این میدان آغاز می شود یکی از قدیمی ترین مکانهای استانبول است. خیابان سنگفرش طولانی و زیبایی که پر از مغازه های مختلف و رستورانها با غذاهای عالی و متنوع است. در وسط این خیابان یک تراموای قرمز و قدیمی همیشه در حال جابجایی معدود کسانی است که تمایل به پیاده روی در این خیابان زیبا را ندارند این تراموا با صدای زنگ سنتی مردمی را که در مسیر مشغول پیاده روی هستند از حضور خود آگاه می کند.

شاید به جرات می توان گفت حتی یک لحظه از شبانه روز نیست که در خیابان تقسیم تردد نباشد. اواخر هفته و مخصوصا شنبه شبها مملو از عشاق سرمست است. همه در حال خوردن خوراکی های مختلف و مخصوصا بستنی های سنتی و خوشمزه و قدم زدن و خرید هستند. یکی کنار خیابان سنتور میزند یکی شعبده بازی می کند. انگار اینجا همیشه زنده است!

هتل ما در منطقه تقسیم بود و هر شب برای قدم زدن و خرید و خوردن شام به این خیابان پر هیجان میرفتیم و برای من لذتی وصف ناشدنی داشت.

دیگر مکانهای دیدنی:

کاخ زیبای dolmabahçe (دُلما باغچا) که در آن عکاسی ممنوع است و به جز روزهای دوشنبه و پنجشنبه، بقیه روزهای هفته می توان از آن بازدید کرد.

مجموعه جزایر پرنس که زیباترین آنها  büyükada بویوک آدا نام دارد و تردد در آن فقط با درشکه و دوچرخه است و تورهایی توسط کشتی ما را به آنجا می برند.

kapalicarsi بازار بزرگ سرپوشیده و سنتی استانبول که راسته های مختلف با نام اصناف نامگذاری شده و شبیه بازار سرپوشیده تبریز است.

مرکز خرید جواهیر cevahir

یکی از بهترین و گرانترین مراکز خرید استانبول که اکثر مغازه ها با برند های مشهور در آن هستند. یک مرکز 7 طبقه با طراحی زیبا و مغازه های مدرن و شیک!

انواع ساعت، جواهرات مارک دار، نمایندگی های BENETON ، SRRIT ، ADIDAS و .... و اکثر مارک های مشهور کیف و کفش ترک را می توانید در این مرکز به وفور ببینید.

قیمت ها حتی با وجود حراجی های بالای 30% بسیار گران بودند و بیشتر از همه طبقه آخر این مرکز که فست فودها و رستورانها بودند مورد توجه ما قرار گرفت!

برای اینکه بدون پرداختن هزینه گزاف تاکسی به این مرکز بروید، کافیست در میدان تقسیم مقابل فست فود Mac Donald بایستید و از راننده اتوبوس بپرسید که از جلوی جواهر رد می شود یا نه... اکثر اتوبوسها دقیقا مقابل مرکز جواهر ایستگاه دارند.

مرکز خرید آک مرکز Akmerkez

فروشگاه های پوشاک زنانه، مردانه و بچه گانه، وسایل ورزشی، الکترونیکی و شعب مارک های معتبر در این مرکز هستند. که به نظر من فقط برای خرید پوشاک مناسب است.

مرکز خرید اولیویوم Olivium

می توان گفت اینجا یک حراجی بزرگ مارک های معتبر است. اجناسی را که روزهای آخر خود را در گردونه مد استانبول می گذرانند می توانید در این مرکز با قیمت مناسبتری تهیه کنید و اکثر مغازه های مرکز جواهر نیز اینجا شعبه دارند.

برای ما ایرانی ها که همیشه چند ماهی از مد عقب هستیم خرید از اینجا بسیار مقرون به صرفه است. لباسها و کیف و کفشی که من از این مرکز خریدم یکی دو ماه بعد از بازگشت ما تازه کم کم در ویترینهای شهرمان دیده میشد. کیفیت اجناس این مرکز با سایر مراکز خرید تفاوتی ندارد و من خرید از اینجا را برای خانها حتما توصیه می کنم.

میسیر چارشیسی  Misir Çarşisi  (بازار ادویه)

برای من و سامان جذاب ترین مرکز خرید استانبول اینجا بود. در طول 8 روزی که در استانبول بودیم 4 بار به اینجا آمدیم و باز هم خیلی وقت ها دلمان برایش تنگ می شود! عطر زعفران و آویشن و ادویه های هندی سراسر بازار را پر کرده است. علاوه بر انواع چای و ادویه، مغازه های صنایع دستی هم اینجا فروان است. من که نتوانستم در مقابل ظروف مسی و چوبی مقاومت کنم و با وجود عذاب وجدان اضافه بار، کلّی از اینجا خرید کردم.

انواع چای میوه و فلفل و ادویه که با وجود قیمت خیلی گرانشان دل به دریا زدیم و از انواع آنها خریدیم

همچنین در بازار های اطراف این محل انواع لباس و لوازم خانه و تزئینی و هر چه بخواهید با قیمت بسیار مناسب وجود دارد.

اگر هنگام رد شدن از یکی از بازارها بوی قهوه تازه آسیب شده شما را مست کرد، ارزش این را دارد که در صف طویل قهوه بایستید و از این قهوه ترک عالی که Mehmet Efendi نام دارد بخرید. شب های زمستان طعم و عطر قهوه ترک صمیمیت فضای خانه تان را چند برابر می کند.

جاده استقلال یا تقسیم

به نظر من بهترین مکان خرید برای کسانی که دنبال جنس خوب و متنوع می گردند همینجاست. چند مرکز خرید بزرگ در این خیابان وجود دارد که  یکی از آنها مرکز Çetinkaya  است. یک فروشگاه هفت طبقه که که اجناس آن کاملا مجزا و طبقه بندی شده هستند که می توانید مثلا کفشهایی از 10 تا 100 لیره پیدا کنید و بر حسب نیاز و شرایط مالی خود خرید نمایید. مخصوصا برای خرید سوغاتی با قیمت مناسب عالی است. حتی لوازم خانه و تزئینی نیز اینجا با تنوع زیاد وجود دارند.

علاوه بر مغازه های مارک های معتبر که من قبلا می شناختم چند مغازه با برند جدید (البته جدید برای من) مثل Collezione وRodimood و... بودند که بزرگترین و شیک ترین نمایندگی های خود با اجناس متنوع را در خیابان تقسیم داشتند. اگر مثل من خوش شانس باشید و به حراجی هایشان بخورید می توانید خرید عالی و متنوعی با قیمت مناسب داشته باشید.

سایر مراکز

مناطق آکسارای و لاله لی نیز مراکز خرید بسیار ارزانی دارند اما به نظر من جنس هایشان به درد ارزان سرا ها می خورد و کیفیت اکثر اجناس پایین است.

به به!

زنده باد غذای خوشمزه!

بالاخره رسیدم به قسمت مورد علاقه خودم!

وای که چقدر من عاشق خوراکی های خوشمزه هستم...

استانبول بهشت خوردنی ها است. اینجا اگر 365 روز سال هر روز یک غذای جدید امتحان کنی باز هم خیلی چیزها می ماند که نخورده باشی!

Kompier کومپیِر

یک خوردنی بسیار خوشمزه و پرکالری! که همه جا هست اما برای خوردنش توصیه می کنم حتما به بُغاز بروید. برای تهیه این خوراکی خوشمزه اول سیب زمینی های خیلی بزرگ را داخل تنور می پزند و بعد آنها را برش داده و داخلش را خالی می کنند سپس مواد داخل آنرا با کره و پنیر پیتزا مخلوط کرده دوباره توی سیب زمینی میریزند. خالا نوبت شماست که از بین خوردنی های خوشمزه هر چند تا که دوست دارید انتخاب کنید تا داخل سیب زمینی تان بریزند. انواع زیتون، ترشی، ذرت، سوسیس و کالباس، هویج، نخود فرنگی، لبو ، ماکارونی و هر چه که بخواهید.

بعد از اینکه همه مواد دلخواهتان را داخل سیب زمینی ریختند. کومپیر شما با هر سسی که دوست دارید آماده است. قیمت آن 7 لیره است.

waffel وافل

این هم یک خوردنی خوشمزه مخصوصا برای افرادی مثل من که عاشق طعم شیرین هستند. اول همانجا نان آنرا که گرد و نرم است با دستگاه وافل ساز درست می کنند. سپس از این مواد خوشمزه باز هم به انتخاب شما روی آن میریزند.

من برای روی نان دو نوع کرم سفید و فندقی انتخاب کردم و موز و توت فرنگی و مربای گیلاس و پودر پسته و فندق و دانه شکلات تلخ!

وافل آماده است. بفرمایید!

قیمت وافل با یک لیوان آب پرتقال طبیعی 7 لیره است.

ماهی

برای خوردن یک ماهی خوشمزه می توانید برنامه ریزی کنید و بعد از تور 1.5 ساعته بُغاز همینکه از کشتی در منطقه Eminönü پیاده شدید خودتان را به یک ساندویچ ماهی خوشمزه با قیمت مناسب 4 لیره مهمون کنید.

ماهی تازه که روی کشتی تهیه شده و با پیاز و کاهو و آبلیمو سرو می شود.

در کنار کشتی ماهی فروشی یک دکه کوچک هست که ترشی و آب لبو می فروشد که به همراه ماهی خورده می شود.

غذاهای گوشتی و سنتی

پر تردد ترین رستورانها، جاهایی هستند که غذاهای سنتی ترکیه را با ظاهری بسیار زیبا و طعم عالی تهیه می کنند. حسن بزرگ رستورانها این است که غذاهای آنها جلوی چشم شماست و همان لحظه که سفارش می دهید سرو می شود.

این یکی از خوشمزه ترین غذاهایی که در زندگیم خوردم!!!  غذای گوشتی فوق العاده عالی  و خوشمزه که در طبقه آخر مرکز خرید جواهر سرو می شد و قیمت پرس کامل با ماست محلی و نان 12 لیره بود.

نکته خوب دیگر این بود که در مقابل هر رستوران منوی غذا و قیمت روی یک پایه مثل شکل زیر قرار داشت و آدم می توانست غذاها و قیمت را ارزیابی کند.

پیتزا و فست فودها

پیتزا های خارجکی! (Pizza Hut) زیاد مورد توجه ما واقع نشد چون به قول ماها پر ملاط نبود اما من عاشق کنتاکی های KFC شدم و یک منو بزرگ را تا مرز خفگی به تنهایی خوردم! قیمت فست فود ها از 6 تا 12 لیره متغیر است

شیرینی ها Pasta

در ترکیه به کیک و شیرینی های زیر پاستا می گویند و مغازه های پاستا فروشی خیابان تقسیم برای من بهشت بود

قیمت یک کیک بزرگ گاهی به 40 لیره میرسید. دوست داشتم فقط پشت ویترینشان بایستم و تماشا کنم!

باقلوا

برای خوردن بهترین باقوای دنیا  به باقوا فروشی Saray muhallebicisi در خیابان تقسیم بروید. دیوار آن پر از تقدیر نامه هایی است که از سال 1935 تا کنون دریافت کرده است.

بالاخره بعد از 7 شب اقامت صبح روز پنجشنبه 20 خرداد هتل را تحویل داده و به فرودگاه استانبول باز گشتیم. مسئولین تور، ما را یکی دو ساعت زودتر به فرودگاه برده بودند و مدتی آنجا معطل شدیم و سرمان را با Free Shop ها گرم کردیم.

توصیه مهم: یادتان باشد مثل من ندید بدید بازی در نیاورید و 7 دست لباس با خودتان نبرید تا موقع بازگشت نگران اضافه بار باشید و دلتان بخواهد لباسهای قبلی تان رو دور بریزید!!!

بالاخره ساعت 4 بعد از ظهر به فرودگاه تبریز رسیدیم. خانواده های خودمان و تعدادی از فامیل های نزدیک هم به استقبالمان آمده بودند. ماشینمان را هم برایمان آورده بودند فرودگاه...

به خانه رفتیم و بعد از کمی استراحت و جا به جا کردن وسایل به  خانه سامان رفتیم تا در مهمانی شام که به مناسبت بازگشت ما بود شرکت کنیم.

[ سه شنبه 23 آبان 1391 ] [ 08:12 ق.ظ ] [ mohammad ad ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.