سفرنامه

امسال تصمیم گرفتیم سفری به پکن داشته باشیم بعد از کلی تحقیق به این نتیجه رسیدیم که

1-با تور به چین برویم بخاطر اینکه تمام هزینه های گروهی در چین کمتر از انفرادی می باشد که اگر خودمان این کارو می کردیم حداقل 20 در صد باید گران تر پرداخت می کردیم .

2-  تور پکن تنها رو به پکن – شانگهای ترجیح دادیم و دلیلمان این بود که دو روز بخاطر جابجائی شهرها از بین میرود ( دو روز از مسافرت 7 روز )

3-  و بهترین ماه مسافرت پکن شهریور و مهر ماه می باشد و نرخ آن بیشتر می شودکه ما اخر مرداد ماه رفتیم با نرخ  ارزان تر

در هر صورت توری با قیمت 3100000 تومان از اسکای گروپ گرفتیم و حرکت بسوی پکن آغاز شد .قبل از شروع سفرنامه می خواستم از راهنمائی دوستان عزیز آقای حسام دهقانی نویسنده وبلاگ سفرنامه حسام و خانم اسلامی فر که کمک های بسیاری به ما کردنند تشکر کنم

-  پرواز ایران ایر ساعت 7:25 شب روز چهارشنبه به طرف پکن بود که با یک ساعت تاخیر حرکت کرد . شام قیمه و مرغ بود و پرواز نسبتا خوبی داشتیم بعد از 6.5 ساعت پرواز ساعت 7 صبح به فرودگاه پکن رسیدیم پس از انجام کارهای گمرکی و ورود با ویزا گروهی که هر 7 نفر یک گروه بودن وارد ترمینال مسافر بری پکن شدیم و با تقسیم مسافران به دو گروه ( پکن) و ( پکن – شانگهای )مارو سوار اتوبوس کردنند تا به هتل برویم . از آنجائیکه هتل ساعت 2 ظهر اطاق ها رو تحویل می دهند اتوبوس بسمت میدان تیان آنمن حرکت کرد .

میدان تیان‌آنمن بزرگترین  میدان جهان است. اطراف این میدان ابنیه مهم تاریخی همچون مجموعه کاخ‌های  شهر ممنوعه، پل‌های «جین شوی» (آب طلایی) و دیوار سرخو مجلس چین واقع شده‌است. بنای اولیه میدان به اوایل قرن پانزدهم میلادی بازگشته و کاربرد اولیه آن دروازه قدیمی شهر ممنوعه بوده‌است. نام این میدان به زبان چینی به مفهوم «میدان آرامش آسمانی» است. این میدان بزرگترین میدان جهان به شمار می رود.و طرف دگر میدان شهر ممنوعه قرار دارد .

شهر ممنوعه به روایتی وسیع‌ترین و کامل‌ترین مجموعه معماری چوبی در جهان بشمار می‌رود.

احداث شهر ممنوعه در سال ۱۴۰۶ میلادی با دستور چو د ی دومین امپراتور سلسه مینگ آغاز گردید و ظرف ۱۴ سال ساخته شد. تا سال ۱۹۱۱ میلادی و نابودی سلسه چینگ (قریب ۵۰۰ سال) جمعاً ۲۴ امپراتور در این شهر ممنوعه اقامت کرده و بر چین فرمان رانده‌اند. از سال ۱۹۲۴ بازدید از این مجموعه به عنوان کاخ موزه برای عموم آزاد گردید و ممنوعه بودن آن پایان پذیرفت.

با وجود خستگی کامل از شب قبل تا 12 ظهر مشغول بازید از میدان  و شهر ممنوعه بودیم  و از آنجا بطرف هتل حرکت کردیم .

هتل ماریوت در مرکز شهر قرار داشت و هتل بسیار تمیز و با اطاق های بزرگ وبا صبحانه عالی در نزدیک ایستگاه مترو قرار داشت .

ایستگاه راه اهن نزدیک هتل

هتل ماریوت با گنبدی در بالای آن

بعد از ورود به هتل  , اطاق های مسافرین را مشخص و تحویل دادند و بعداز ظهر را وقت آزاد دادند .

ما با کمی استراحت بعداز ظهر با مترو به ایستگاه وانگ فوجینگ رفتیم و خیابانی معروف با همین نام در این این ایستگاه قرار دارد که خیابانی معروف وبا فروشگاه های مارک دار و دکه های غذا خوری جالب !

غذا های دکه های خیابان وانگ فوجینگ

انواع عقرب و رتیل

سوسک

عقرب

قیمت های فروشگاه های آنجا بسیار گران بود و فقط ما سیم کارتی باقیمت 50 یوان خریدیم ( تور لیدرمان همان سیم کارت را به  قیمت 150 یوان می فروخت ) غذا هم در رستوران های فست فودش کمتر از 30 یوان نبود و ختی نوشابه در رستوران 12 یوان بود ( هر یوان حدود 520 تومان ) در هر صورت خیابانی گران بود .

تا نیمه شب در این خیابان بودیم و بعد به هتل برگشتیم تا صبح آماده دیدار از قصر تابستانی و ..... بشویم .

صبح پس از خوردن صبحانه مفصل هتل راهی قصر تابستانی شدیم  . درشمال غربی پکن قرار دارد و تا هتل حدود 40 دقیقه راه بود . قصر تابستانی شاهكاری در طراحی باغ های چینی است .

ورودی خرید بلیط

در این محوطه چشم انداز طبیعی تپه ها و آب ها با سرسراها، معابد، پل ها و قصرهای ساخته دست بشر تركیب شده و مجموعه یی هماهنگ كه واجد ارزش های زیباشناختی والایی است را به وجود می آورد.

مجموعه قصر تابستانی پكن مانند بسیاری دیگر از مجموعه باغ های سلطنتی چین از سه تپه و پنج باغ (تپه عمر طولانی ، تپه چشمه یشم و تپه معطرأ باغ خیزاب های زلال ، باغ بهار جاودان ، باغ كمال و تابندگی ، باغ آرامش و تابندگی و باغ آرامش و لذت ) تشكیل شده است . صنعتگران و هنرمندانی كه در ساخت این مجموعه شركت داشتند با سرمشق قرار دادن طبیعت ، مناظری بدیع و عمارت هایی خلق كردند كه نمونه یی از اوج معماری و هنر چین در آن زمان است .
مجموعه قصر تابستانی پكن كه حول محور «برج بخورات بودایی » ساخته شده است ، بیش از 3 هزار سازه و عمارت كوچك و بزرگ چون پل ها، راهروها، تالارها، برج ها و... را در خود جای داده است . این مجموعه را می توان به چهار محوطه اصلی تقسیم كرد كه عبارتند از محوطه تپه پیشین ، محوطه تپه پسین و پشت دریاچه ، محوطه بارگاه و محوطه جلوی دریاچه !

سنگ نماد پایداری و  عمر طولانی

شیر نماد امپراطوری

حدود یکساعت آنجا بودیم و بسیار فشرده از این قصر زیبا و محوطش دیدن کردیم من فکر می کنم این مجموعه حداقل 3الی 4 ساعت وقت ما رو پر می کرد اگر خواستید به این قصر بیاید می توانید با مترو به ایستگاه Beigongmen در خط 2 بروید و از این قصر دیدن کنید .

بعد از دیدن این قصر راهی کارخانه ابریشم شدیم . که حدود 1 ساعت طول کشید به آنجا برسیم . ساختمانی که در آنجا مراحل تولید نخ ابریشم را بخوبی تشریح می کردنند و در قسمتی دیگر,  محل فروش پتو و بالش ابریشمی بود که بسیار سبک و لطیف بود . و همسفران ما تا دلتان بخواهد لحاف و بالش ابریشمی خریدند و من فکر کردم الان  شاید در ایرا ن قحطی آماده و من نمی دانم ! بگذریم در هر صورت جالب بود و مطالب زیادی یاد گرفتم .

لباس امپراطور  از ابریشم

با سوار شدن به ماشین به سمت مک دونالد حرکت کردیم تا یکی از نهار های تور را بخوریم ولی چه فست فودی ! اصلا خوب نبود و باب میل ما نبود البته بعضی از مسافران  از فست فود لذت کافی رو می بردنند .

با خوردن نهار به سمت دیدن مراسم چای حرکت کردیم . ساختمانی سه طبقه که هر طبقه مخصوص کاری بود در طبقه دوم آنجا محل هایی برای فروش چای بود و اطاق هائی برای اجرای مراسم چای ! البته مراسم خاصی نبود فقط بیشتر توضیح می دادنند .

دم کردن چای ایرانی ها با آنها خیلی فرق دارد و اصلا چای را روی آب جوش نمی ریزند و بگذارنند تا دم بکند ولی تا سرد نشده نمی خورنند جالب بود در ضمن فهمیدیم که چای سیاه در آنجا مصرف نمی شود و چندین چای سبز و دگر چای هارو دارند بعضی از چای های آنها تا کیلوئی یک میلیون تومان بفروش می رسید بستگی به سال تولید آنه داشت و می گفتند این نوع چای دارو می باشد و برای سلامتی بسیار مفید است .

-چای اولوم(اژدهای سیاه) :که رنگی بین سیاه و سبز دارد برای دل درد مفید است و به علت داشتن گیاه جینگ جانگ شیریم طعم است.

۲-چای یاسمن:گل گیاه یاسمن با برگهای سبز قاطی شده است که برای دید چشم و کبد مفید است.

۳-لی چی وگل رزوچای سیاه:چایی با طعم شیرین بوده و برای آرامش اعصاب ٬خواب راحت و پایین آوردن حرارت بدن مفید است.چای سرد از همین چای تهیه میشود.

۴-چای نیلوفر آبی:.ویتامین ای دارد د برای تقویت قوای جنسی مناسب است.

۵-هوآرتی:این چای در هیچ کجا به غیر از چین پرورش نمیابد.برای هضم غذا و پایین آوردن کلسترول خون مناسب است.این چای مانند شراب هرچه کهنه تر شود ارزشمند تر میگردد و همان چای گران آنجا می باشد .

چای هوآرتی

بعد از دیدن این مرکز تور قرار بود به خیابان وانگ فوجینگ برود و ما چون رفته بودیم تصمیم گرفتیم به پارک جهانی برویم در بین راه جلوی ایستگاه مترو پیاده شدیم و به ایستگاه Daotion در خط fangshan   رفتیم وبا کمی پیادروی به پارک جهانی رسیدیم .

ورودی پارک جهانی

وسعت پارک جهانی چین نزدیک به چهل و هفت هکتار است که برای دیدن همه بخش های آن باید
5 ساعت وقت صرف کرد .
در این پارک نمونه کوچک یکصد و نه بنای کهن و معروف از چهل کشور جهان ساخته شده است .
اهرام ثلاثه مصر، تاج محل در هند ، برج پیزا در ایتالیا ، میدان سرخ مسکو، پل و ساعت بیگ بن لندن ، برج ایفل فرانسه ، کلیسای عظیم استفان در اتریش و برج های دوقلوی نیویورک که امروز دیگر اثری از آن نیست و همچنین ساختمان کنگره و کاخ سفید درآمریکا ازجمله این بناهاست .حتی تخت جمشید ایران هم ساخته شده است .

عروس  وداماد  زیادی در آنجا عکس می گرفتند

البته به زیبائی پارک مینی سیام پاتایا نبود ولی در مجموع خوب بود  در جلوی درب ماشین های کوچک دونفره  و یا چند نفره را کرایه می دادند تا پیاده این مسیر را طی نکنید اجاره هر ساعت آن حدود 100یوان بود . و بلیط آنجا هم ۱۰۰ یوان بود .

با دیدن این مجموعه که تا ساعت حدود 7 شب طول کشید به سمت هتل را ه افتادیم و مسیر طولانی بود با گشت کوچکی که در شهر زدیم حدود 10 شب به هتل رسیدیم و اماده خواب تا فردا صبح با انرژی کامل بسوی دیوار چین برویم .

صبح ساعت هشت پس از صرف صبحانه وبا تاخیر بعضی از مساقران به سمت دیوار چین حرکت کردیم .قبل از رسیدن به دیوار چین به کارخانه یشم که در مسیر دیوار بود رفتیم .

کارگاهی نمایشی و فروشگاه یشم در محل برگزار بود استادان ماهر از سنگ های زیبا نقشی می تراشیدنند که انسان به هنر و دقت انان آفرین می گفت .

غیر نقش زدن بر روی سنگ ها اعم از شیر و حیوانات مختلف و کشتی و.... گوی زیبایی بود که داخل هم قرار داشت و بامهارت خاصی از هم جدا شده بود . در ضمن با پودری که از این سنگ ها بدست می امد یا همون خاک سنگ ها نقاشی ریبایی را می کشیدنند .

قیمت گوی ها حدود 200 یوان به بالا بود و نقاشی ها هم 50 تا250 یوان قیمت داشتند

پس از 2 ساعت معطلی در این مرکز بسمت دیوار چین حرکت کردیم .دیوار  در جاهای مختلف ایستگاه دارد و مردم می تواننداز پلکان های ان بالا بروند ما هم به یکی از این ایستگاه ها در حرکت بودیم .

مسیر بسیار پر ترافیک ولی زیبا بود . منظره زیبا و سر سبزی در مسیر حاکم بود .وقتی به این ایستگاه رسیدیم به ما حدود یک ساعت فرصت دادنند تا از این دیوار بازدید کنیم در انجا درختی بود که مردم اعتقاد داشنند که ارزوهای خودشان را روی ان می نوشنند و به این درخت اویزان می کردنند تا خداوند انهارا به ارزوشان برسونند در ضمن نردهای بود که عشاق به این میله قفل هایی میزدنند تا همیشه عشقشان جاودان شود البته کسی می گفت هر چند وقت یکبار یکسری از این قفل هل رو می برنند .

در بالای دیوار برجک ها ی دیدبانی بود ومسیر روی دیوار مثل خیابانی بعرض 5 متر که در طول ادامه داشت .

بعد از دیدن دیوار بسمت مک دونالد حرکت کردیم که به نظر من اگر گرسنه می ماندیم بهتر از این غذای مک دونالد بود و بعد از نهار هم بهمون بستنی دادنند و سپس بسمت مرکز طب سنتی چین رفتیم که این مرکز قبل از جمهوری چین در خدمت دربار امپراطوری بوده و بعد از اعلام جمهوری در چین به کار و فعالیت خود برای هموم ادامه داده است .که با بکاربردن گیاهان داروئی – طب سنتی – انرژی درمانی و حجامت برای مداوا بیماران فعالیت می کند . بعد از ورود به این مرکز طی سخنانی که خانم چینی با تسلط کامل به فارسی برای ما صحبت کردند و شرح فعالیت مرکز را دادنند .

بعد از توضیحات این خانم , تعدادی از کارکنان ان مرکز با تشت ابگرم وارد شدنند و پاهای مسافران را ماساز دادنند ودر حین ماساژ دکتری توضیحاتی در مورد طب سنتی دادنند .در ضمن باید ۲۰ یوان به این ماساژورها انعام میدادی .

از همه جالب تر این بود پزشکان آن مرکز بس از دیدن کف دست مسافران بیماری های هر یک را کاملا درست تشخیص داده و علت بیماری را شرح می دادنند و گیاهان داروئی خاصی برای هر یک تجویز می کردنند . قیمت داروها از 400 یوان شروع میشد تا حدود 2000 یوان که بستگی به بیماری افراد داشت ولی چون قیمتش کمی گران بود ما از خیر خریدنش گذشتیم .ولی خیلی ها داروهارو خریدنند .

بعداز دیدن این مرکز بسمت هتل حرکت کردیم و برنامه اختیاری بود و قرار بود بعضی از مسافران به گلدن ماسک برونند ما چون بلیطش را برای 2 روز دیگه رزرو کرده بودیم موکول به وقت بعد شد ولی قیمت تور را نفری 250 یوان گفته بودنند که ما بلیط را زودتر از سایت به مبلغ 120 یوان رزرو کرده بودیم ( بهترین صندلی سالن ) .

ما تصمیم گرفتیم در ادامه راه از اتوبوس پیاده شویم و بسمت استادیوم المپیک حرکت کنیم که سه نفر ازهمسفران هم به ما ملحق شدنند تا گشتی در استادیم بزنیم .

با مترو به ایستگاه Olympic  sports center رفتیم  و وارد این ورزشگاه شدیم با پرداخت مبلغ 60 یوان  به سمت استادیم حرکت کردیم و وارد استادیوم شدیم ورزشگاهی باعظمت و بسیار زیبا بود گفته می شود قبل از ساختن این ورزشگاه قیمت آپارتمان در لین محل بسیار پایین بود والان گران ترین محله پکن می باشد که بعضی از ساختمانها تا متری بیست هزار یوهان قیمت داشت . با کمی گردش در این محله و اطراف استادیوم به سمت مترو حرکت کردیم .و رفتن به ایستگاه xidanمرکز خرید young رفتیم مرکز خریدی بسیار گران و مارک بودن جالب این بود چینی ها بسیار مشتاق خرید از این مرکز خرید بودنند و باکمی گردش در این مرکز خرید بسمت هتل حرکت کردیم .

برگرفته از: http://shahramsedehi.blogfa.com

[ چهارشنبه 22 بهمن 1393 ] [ 12:35 ب.ظ ] [ mohammad ad ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.